Kunstmatige intelligentie (AI) wordt steeds vaker gebruikt in onderwijsinstellingen. Het gaat van eenvoudige taken, zoals het verstrekken van feedback op inhoud tot complexere taken, zoals het personaliseren van lessen. Hoewel AI veel voordelen heeft, zijn er ook enkele beperkingen.
De meeste AI-oefeningen zijn goedkoop, maar het kost veel geld om AI zodanig te configureren dat het in het onderwijssysteem past. Bijvoorbeeld, als u AI-chatbots wilt gebruiken om studenten te helpen, heeft u een bedrijf nodig dat uw chatbot-software technisch ondersteunt en configureert volgens uw eisen. Dit betekent extra kosten, waardoor AI niet binnen het budget van elke school past.
AI-oplossingen kunnen alleen zo goed presteer als de informatie waarmee ze zijn gevoed. Als gegevens van slechte kwaliteit zijn, zal het AI-systeem ook slechte resultaten geven. Om echter kwaliteitsdata te verzamelen, moeten bedrijven of onderwijsinstellingen al hun gegevens verzamelen, netwerken analyseren en andere technologieën gebruiken om kwaliteitsdata te verzamelen. Het verzamelen en structureren van deze gegevens kan een zware belasting zijn voor de onderwijsinstelling, vooral als het systeem veel data vereist om goed te functioneren.
AI-systemen verwerken en gebruiken misschien wel een grote hoeveelheid persoonsgegevens, waaronder financiële gegevens. Daarom is het extra belangrijk om ervoor te zorgen dat deze gegevens veilig en beveiligd worden. AI-systemen hebben dus sterke beveiligingsmaatregelen nodig om gegevens te beschermen, wat extra kosten met zich meebrengt. Bovendien, als er een beveiligingslek optreedt, kan dit gevolgen hebben voor het onderwijs en de academische omgeving.
Er zijn een aantal manieren waarop schoolbesturen deze beperkingen kunnen omzeilen:
Hoewel AI in het onderwijs veel voordelen biedt, zijn er ook enkele beperkingen waar schoolbesturen rekening mee moeten houden. Door deze beperkingen te kennen en er rekening mee te houden, kunnen onderwijsinstellingen hun AI-strategie ontwikkelen zonder te veel geld of tijd kwijt te zijn.