De beperkingen van AI in het verbeteren van leerervaringen

Shape Image One

AI staat voor ‘kunstmatige intelligentie’, en het is definitief een opkomend gebied. AI wordt gebruikt voor veel verschillende doeleinden, zoals diagnoseavonturen. Er wordt ook veel aandacht besteed aan het gebruik ervan bij het verbeteren van leerervaringen. Daarom zullen we kijken naar de beperkingen van AI in deze situatie.

Ontbrekende mens-machine interactie

Hoewel AI een indrukwekkende kracht is, mist het interactieve kwaliteiten van een menselijke leerkracht. AI-oplossingen moeten op een gegeven moment contact maken met een mens om contact op te nemen wanneer er een probleem optreedt of is gemeld. Deze interactie is essentieel omdat het echte menselijke feedback en hulp biedt die nodig is voor lerenden om de verworven informatie beter te begrijpen en toe te passen.

Baat het hebben van AI op leerervaring?

Hoewel AI een belangrijke rol speelt bij het verrijken van leerervaringen, is het twijfelachtig inzake of wetenschappelijke bewijzen die aantonen dat het hebben van AI op leerervaringen helpt bij het verbeteren van leerervaringen. Onderzoekers hebben geconcludeerd dat er minder bewijs is voor deze claims dan men eerder had gedacht. Er is dus meer onderzoek nodig.

Beperkte mogelijkheden voor personalisatie

AI is goed voor het doelgericht aanbieden van informatie, maar het is beperkt in termen van personalisatie. Leren omvat meestal veel meer dan alleen het absorbeer en overschrijven van informatie. Een betrokken leerkracht geeft feedback die is afgestemd op de leervraag en persoonlijke voortgang. Dit is een gebied waarin er meer werk moet worden verricht door implementaties van AI. Hopelijk zal het toenemende gebruik van AI erin slagen om meer personalisatie aan leerervaringen toe te voegen.

Voors en tegens:

  • Voors: AI kan nuttige informatie en feedback leveren die geschikt is voor het onderwerp.
  • Tegens: AI heeft nog steeds beperkte mens-machine interactie en vermogen om aan te passen aan individuele leerlingen.

Ondanks de beperkingen en twijfel voegt AI een waardevolle laag toe aan leerervaringen. AI kan enorm helpen bij het verwerven, waarderen en leren van informatie. Hoewel er meer research nodig is om de functionaliteit en effectiviteit van AI-oplossingen te vergroten, zal AI een grotere rol spelen in onze leerervaringen in de toekomst.

Geef een reactie