In de laatste jaren is het steeds gebruikelijker geworden om de klassieke leraar te vervangen door Artificial Intelligence (AI). Men denkt dat door AI te gebruiken, lessen individualizeren, studenten motiveren en betere leerresultaten kunnen worden bereikt. Maar wat is de ethische kant van het vervangen van leraren door AI?
Het vervangen van leraren door AI biedt veel voordelen. AI maakt het mogelijk om verschillende studenten met verschillende leerstijlen en behoeften te onderwijzen. AI kan ook voortdurend met studenten communiceren met behulp van natuurlijke taalstroomservices en leerplatforms. AI is ook voortdurend online, waardoor het altijd beschikbaar is om studenten te helpen.
Hoewel AI veel voordelen biedt, staat het vervangen van leraren door AI ook open voor problemen. AI kan bijvoorbeeld geen persoonlijke aandacht bieden, wat studenten helpt om problemen op te lossen. AI is ook niet in staat om te empathiseren, wat essentieel is voor het ontwikkelen van persoonlijke relaties met studenten. Ten slotte kan AI niet hetzelfde niveau van mogelijkheden bieden als een leraar, omdat het alleen over beperkte informatie en toepassingen beschikt.
Om de gevaren te vermijden die het gebruik van AI met zich meebrengt, moet men het alleen gebruiken als aanvulling op traditioneel onderwijs. AI kan bijvoorbeeld worden gebruikt om lesmateriaal te leveren, maar de persoonlijke relatie moet nooit helemaal worden overgelaten aan AI. Daarnaast moeten er voldoende maatregelen worden genomen om te voorkomen dat AI onjuiste informatie verspreidt.
Hoewel het vervangen van leraren door AI kan leiden tot betere leerprestaties, moeten er ook rekening worden gehouden met de ethische implicaties. Daarom is het belangrijk dat AI alleen wordt gebruikt als aanvulling op traditioneel onderwijs, met de juiste controles om te voorkomen dat onjuiste informatie wordt verspreid.