In deze moderne tijden van technologische vooruitgang en digitalisering, wordt Artificial Intelligence (AI) steeds meer gebruikt in onderwijsinstellingen. AI biedt veel voordelen, maar het introduceren van AI in de klaslokalen brengt ook enkele ethische dilemma’s met zich mee.
AI in klaslokalen is kwetsbaar voor privacygerelateerde incidenten. Als AI wordt gebruikt om leerlingengegevens zoals leeftijd, interesses, motivatie en leerprestaties te controleren en te registreren, moeten gebruikers ervoor zorgen dat hun data veilig en anoniem blijft. Als dit niet het geval is, kunnen AI-gebruikers hun persoonlijke gegevens verliezen aan onbevoegde partijen:
AI-gebruikers kunnen worden blootgesteld aan discriminatie en discriminatie. AI kan discriminerende profileringen maken op basis van diepgewortelde vooroordelen en sterke stereotypen, waardoor AI-gebruikers het slachtoffer worden van ongegronde discriminerende maatregelen. AI kan ook gender- of rassenvooroordelen verspreiden in klaslokalen en AI-gebruikers verhinderen te profiteren van gelijke kansen binnen het onderwijs.
Het verminderde kritisch denken is een ander ethisch dilemma dat gepaard gaat met het gebruik van AI in klaslokalen. Als leerlingen afhankelijk worden van AI om hun toetsen voor te bereiden en hun werk te corrigeren, bestaat er een reëel risico dat hun kritisch denken wordt aangetast. In plaats van hun eigen verbeeldingskracht te gebruiken, zouden leerlingen meer geneigd zijn om geautomatiseerde antwoorden te zoeken om hun taken te voltooien.
AI in klaslokalen heeft vele voordelen. Maar als gebruikers hun ethische verantwoordelijkheid kunnen nemen en hun data en privacy kunnen beschermen, kunnen AI-gebruikers profiteren van de voordelen van AI en tegelijkertijd discriminatie en verminderd kritisch denken voorkomen.