Het gebruik van AI verandert steeds meer de manier waarop mensen wereldwijd leren. Hoewel deze technologie vele kansen biedt, zijn er ook ethische overwegingen waarmee rekening moet worden gehouden. Hieronder volgen enkele manieren waarop AI ethische verantwoordelijkheden kan meebrengen.
AI-systemen verzamelen veel persoonlijke informatie over mensen die hen gebruiken. Deze informatie kan worden gebruikt om beter onderwijs te verstrekken, maar ze kunnen ook worden misbruikt voor kwaadwillende doelen. Daarom is het van cruciaal belang dat gebruikers toegang hebben tot de gegevens die over hen worden verzameld en dat ze de mogelijkheid hebben om controle uit te oefenen over hoe die informatie wordt gebruikt.
Het gebruik van AI in het onderwijs kan kansenongelijkheid versterken. AI-systemen kunnen vooringenomen zijn of niet objectief zijn in de manier waarop ze informatie verzamelen of interpreteren. Daarom is het belangrijk om te zoeken naar technologieën die geen voorkeuren tonen of het mogelijk te maken om schoolomgevingen te creëren die eerlijker zijn voor alle leeftijden en achtergronden.
Voor het verstrekken van eerlijk en zorgvuldig onderwijs met AI is het belangrijk dat er een handleiding aanwezig is die educatieve organisaties helpt bij het maken van ethisch verantwoorde beslissingen en technologische opties. Deze handleiding kan bestaan uit:
Het gebruik van AI in het onderwijs vereist dat er rekening wordt gehouden met diverse ethische overwegingen. Educatieve organisaties moeten verantwoordelijk handelen om ervoor te zorgen dat AI ethisch wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten toegang hebben tot gelijkwaardige, privacy- en kwaliteitsvolle leeromgevingen.