Artificiële Intelligentsie (AI) heeft reeds vele takken van de maatschappij verandert. Het verandert nu ook de manier waarop kennis overgedragen wordt. Tegenwoordig worden menselijke leraren steeds vaker vervangen door AI.
Hoewel AI jeugdige studenten in staat stelt om te leren, kent deze technologie ook enkele gevaren. Als AI gebruikt wordt om lessen te vervangen, kunnen er een aantal nadelige aspecten optreden:
Met AI kan er geen directe interactiviteit zijn tussen studenten en lesgevers zoals met traditionele leraren. AI kan niet leren door middel van directe feedback of opmerkingen van studenten, dus studenten krijgen geen directe informatie. In plaats daarvan zien zij alleen informatie die vooraf is ingesteld door de ontwikkelaar van de AI.
AI is niet zo flexibel als een persoonlijke leraar. Studenten die moeite hebben om iets te begrijpen, hebben geen flexibiliteit in hun leermethode. AI heeft geen adaptieve studie-aanpak. In plaats daarvan moeten studenten handmatig voorgeschreven lessen doorlopen om de lesstof te begrijpen.
AI heeft geen vermogen om persoonlijk te reageren op studenten, waardoor ze vaak minder gemotiveerd zijn om de les te volgen en de lesstof te begrijpen. AI is niet in staat om een student te motiveren door samen te werken en te voldoen aan hun persoonlijke leerbehoeften.
AI heeft ook beperkte analysemogelijkheden en kan geen inspecties uitvoeren om de begripniveaus van studenten te beoordelen. AI kan geen directe feedback geven, wat studenten kan helpen bij het verbeteren van hun prestaties, waardoor hun motivatie en leerprestaties kunnen dalen.
Hoewel AI studenten in staat kan stellen om kennis op te doen, verlaagt het de interactiviteit, flexibiliteit, motivatie en analyse-capaciteit van studenten. Om de beste resultaten te behalen, is het raadzaam om menselijke leraren in te schakelen, samen met AI-systemen.