Kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme mogelijkheden om het onderwijs te verbeteren, maar er gaan ook twee kanten aan. De over-persoonlijking van educatieve AI kan veel schade aanrichten. AI is een technologische uitdaging, maar het wordt nu veel gebruikt – als een manier om informatie te verzamelen, analyseren en te gebruiken in het onderwijs.
Veel mensen denken dat het gebruik van AI onderwijsintensief en effectief maakt. Het kan een dynamisch leeromgeving creëren waarin leerders automatisch wordsen uitgedaagd om hun competenties te verbeteren. AI biedt ook video analyse voor leraren, wat leerkrachten helpt hun les te verbeteren.
Hoewel AI ongetwijfeld een krachtige rol heeft in onderwijs, wordt de algehele ervaring van een leerder minder efficiënt als AI te veel wordt gebruikt. Het gevolg is dat AI als een zwart gat kan werken, waardoor leerlingen meer tijd spenderen aan de technologie dan aan effectief leren. Sommige experts waarschuwen ook dat AI over-persoonlijking binnen het onderwijs mogelijk maakt, wat schadelijk kan zijn.
Over-persoonlijking van AI betekent dat technologie leerlingen probeert te ‘profileren’ en stukjes informatie verzamelt over hun leervoorkeuren, interesses en stijl. Deze profielen worden vervolgens gebruikt om die leerlingen te bedienen op basis van wat tot hun voorkeur behoort. Deze procedure kan echter een drempel creëren voor leerlingen om hun intrinsieke leerdrijf te vervolmaken. Bovendien bieden deze technologieën geen garantie dat de leerlingen de vaardigheden leren waar ieder van hen toe in staat zou moeten zijn.
AI kan effectief worden gebruikt om leerlingen te ondersteunen bij het vergroten van hun vaardigheden. Bijvoorbeeld, AI-assistentie bij het schrijven kan de aard en stijl van de student verbeteren doormiddels feedback te geven. AI kan ook worden gebruikt als ondersteuning bij andere vaardigheden zoals math, wetenschap en talen. AI-hulpmiddelen kunnen helpen met de verwerking van goedkeuringen, diagnostiek en leerlingrapporten.
AI kan een zeer effectieve tool zijn bij het verbeteren van leerprestaties. Hoewel AI leerlingen kan helpen hun competenties te verbeteren, is het cruciaal om de risico’s van over-persoonlijking te begrijpen. Door de algehele leerervaring van leerlingen te verbeteren, kan AI effectief worden gebruikt om leerlingen te helpen sterker te worden in hun studies.