AI technologie staat steeds meer bekend als een krachtige tool voor educatieve applicaties. Lesgevers gebruiken AI als een manier om hun leerlingen een meer persoonlijke en interactieve ervaring te bieden. Hoewel het gebruik van AI voorop staat voor veel voordelen, zijn er ook een aantal onbedoelde gevolgen waarmee rekening gehouden moet worden.
AI-mogelijkheden zoals gezichtsherkenning, spraakherkenning, of het analyseren van leerstijlen, betekenen extra gelegenheid voor bedrijven om persoonlijke informatie van leerlingen te verkrijgen. Er is daarom een duidelijke noodzaak om te beginnen met het ontwikkelen van internationale regelgeving die al het gebruik van AI in klaslokalen reguleert.
AI is een krachtige technologie en het kan leerkrachten helpen om lesstof aan iedere leerling op een geschikte manier te presenteren. Toch worden belangrijke doelen op onverwachte manieren aangetast. Aangezien AI-lesmethode zo individueel kan zijn, kan de gezamelijke ervaring worden verstoord. Ook kan het zijn dat feedback aan één student niet begrepen wordt door een andere student.
Omdat AI-mogelijkheden zo actief kunnen zijn in het bieden van realtime feedback en variatie aan leerstijlen, kunnen leerlingen afhankelijk geworden van technologisch afgeleide motivatie, waardoor de intrinsieke motivatie van de leerlingen verlaagd kan worden.
Er zijn een aantal manieren waarop docenten AI-technologie verstandig kunnen gebruiken om de bovenstaande gevolgen te minimaliseren:
AI-technologie kan een goede verandering in het klaslokaal brengen, maar het is belangrijk voor docenten om de mogelijke onbedoelde gevolgen ervan te overwegen.