AI kan technologieën aanbieden die meer dan menselijke leraren kunnen doen. Maar er zijn risico’s die zouden kunnen leiden tot ongewenste resultaten als AI als leraren worden ingezet.
AI oplossingen missen vermogens ervaringen zoals emoties en gevoelens uit te drukken. Studeren is een leerproces waarbij leerlingen gevoelens en emoties krijgen. Menselijke leraren zijn in staat deze te begrijpen en studenten te helpen bij het verwerken van hun gevoelens. Dit kan ervoor zorgen dat de studenten zich meer bevredigd voelen na hun lessen.
AI kan geen persoonlijke aandacht geven. AI oplossingen kunnen leerlingen objectieve feedback geven, maar ze missen een persoonlijke band die nodig is om een bepaalde faciliteit te leren. AI oplossingen hebben ook geen humeurwisselingen en kunnen dit ook niet aan studenten leren. Zonder persoonlijke interactie en betrokkenheid kunnen leerlingen niet de motivatie vinden om hun leerproces te voltooien.
Leerlingen hebben verschillende leerstijlen. AI-oplossingen zijn niet in staat aan te passen aan individuele leerstijlen. Daarom zullen leerlingen niet in staat zijn om de kennis die wordt aangeboden, te verwerken. Ze zullen misschien wel de lesstof inzien, maar het zal moeilijk voor ze zijn deze op de juiste manier te begrijpen en te leren.
Hoewel AI-oplossingen meer kunnen bieden dan menselijke leraren, zijn er risico’s aan de vervanging van menselijke leraren door AI. Deze risico’s kunnen leiden tot ongewenste resultaten voor leerlingen. Om ervoor te zorgen dat leerlingen de best mogelijke leerervaring krijgen, zijn menselijke leraren vereist.