Veel studenten, leerlingen op middelbare scholen, hogescholen en universiteiten maken gebruik van chatGPT’s of virtual assistant vooraf wat meer ondersteuning te bieden met schoolwerk. Dit is normaal zichtbaar op school, aan een hogeschool of aan een universiteit.
ChatGPT kan een student grote hoeveelheden informatie geven en helpen bij het maken van belangrijke beslissingen tijdens een schoolse loopbaan. Echter, voor sommige studenten kan het gebruik van chatGPT’s leiden tot een afhankelijkheid van de technologie op lange termijn.
Als studenten te veel afhankelijk worden van chatGPT’s, kunnen ze het onderscheid tussen wat zelf gedaan moet worden door zelf een opdracht uit te zoeken en wat juist door de chatGPT’s moet worden gedaan verliesen. Deze afhankelijk leidt vervolgens ervoor dat studenten op basis van deze technologie hun studie- en leervooruitgang afhankelijk maken. Schoolwerk zal dan als een grote opgave of taak worden gezien in plaats van als een kans om te leren.
Het probleem van afhankelijkheid kan worden opgelost door het creëren van educatieve en interactieve sessies over de basisprincipes van problemen aanpakken. Door deze sessies hebben studenten een betere idee van wat mogelijk is met chatGPT’s en hoe het zelfstandig opdrachten uit kunnen voeren.
Daarnaast is het ook belangrijk dat leerkrachten en docenten de studenten begeleiden bij het bouwen van hun professionele vaardigheden. Docenten kunnen studenten helpen de juiste omwegen te nemen bij het zoeken naar oplossingen voor problemen. Leerkrachten kunnen ook oefeningen bedenken die studenten helpt bij het verwerven van vaardigheden die nodig zijn om te weten hoe te gebruiken chatGPT’s zonder afhankelijk te worden ervan.
ChatGPT’s kunnen een onschatbare hoeveelheid informatie geven voor studenten bij het maken van hun studiekeuzes. Echter, als studenten te veel afhankelijk worden van deze technologie, kan het leiden tot een afhankelijkheid van de technologie op lange termijn. Om dit probleem op te lossen, is het belangrijk om studenten te helpen hun professionele vaardigheden te zoeken door het organiseren van educatieve sessies en het begeleiden van studenten in het zoeken naar oplossingen voor problemen.