Kunstmatige intelligentie (KI) is een technologie die steeds meer gebruikt wordt in het onderwijs. KI kan de prestaties van studenten verbeteren, maar het kan ook leiden tot een vermindering van hun motivatie. Hier zijn enkele manieren waarop KI de motivatie van leerlingen kan verminderen:
Met KI worden leerlingen in de klas vaak geconfronteerd met computers ipv met mensen. Dit kan hun motivatie verminderen omdat mensen moeten weten dat hun inspanningen erkend en beloond worden. Door het gebruik van technologie is er een gebrek aan menselijk contact.
Het gebruik van KI kan ook leiden tot een afname van het leervermogen van leerlingen. Door KI-hulpmiddelen worden leerlingen ‘afhankelijk’ van technologische hulpmiddelen die hun leerproces en motivatie kunnen beperken.
Het gebruik van KI kan leerlingen soms verleiden tot het verwachten van onrealistische resultaten. Ze zijn vaak niet gemotiveerd om extra moeite te doen om te leren als ze alleen maar verwachten dat KI hun werk zal doen.
KI kan leerlingen beperken in hun creativiteit. Omdat KI-hulpmiddelen vaak voorgeprogrammeerde ideeën of antwoorden aanbieden, kan het creëren van originele ideeën afnemen, waardoor de motivatie van leerlingen ook afneemt.
Door KI-hulpmiddelen kan er soms tegenstrijdige informatie worden gecreëerd, waardoor leerlingen verward kunnen worden. Dit kan leiden tot verlies van motivatie omdat leerlingen niet meer weten wat de juiste antwoorden zijn.
Hoewel KI veel voordelen heeft als het gaat om het verbeteren van prestaties, kan het ook leiden tot een vermindering van de motivatie van leerlingen. Daarom is het belangrijk dat leraren KI en andere technologie met voorzichtigheid gebruiken, zodat leerlingen een gezonde motivatie en leervermogen kunnen behouden.